Close side menu

Dr. Geraldo Luciano de Oliveira Marques

email: geraldo.marques@ufjf.br

Holds a degree in Civil Engineering from the Federal University of Juiz de Fora (1988), a master’s degree in Geotechnics from the Department of Civil Engineering at the Federal University of Viçosa (1993) and a PhD in Civil Engineering from the Federal University of Rio de Janeiro / COPPE (2004). He is currently a Full Professor at the Department of Transport and Geotechnics at the Faculty of Engineering at the Federal University of Juiz de Fora (UFJF). He has experience in the area of ​​Civil Engineering, with an emphasis on Paving and Geotechnics, working mainly in the following lines of research: paving, Transport Infrastructure, road geotechnics, pavement mechanics, pavement materials and asphalt mixtures.

Knowledge Area: Flooring

Lines of Research: Asphalt Mixtures / Pavement Mechanics

Modules:

• Paving Materials
  • Floor Mechanics

Research Projects:

• 2023 – Atual. Desenvolvimento de estratégias de SHM para ferrovias
    • Financiador(es): CNPq
  • 2023 – Atual. Grupo Interinstitucional de Estudos em Pavimentação – UnB/UFRB/UFJF
    • Financiado(es): –
  • 2010 – 2015. PROJETO P&D: Caracterização de Agregados de Diferentes Origens para Aplicação em Misturas Asfálticas e em Trechos Experimentais
    • Financiador(es): Petrobras

Recent Outcomes:

• OLIVEIRA, F. G.; MARQUES, G. L. O.; PEREIRA, E. L.; MENDONCA, W. M. Linear Shrinkage and Methylene Blue Spot test in the analysis of plasticity of Granulometrically StabilizedLaterites. REM: REVISTA ESCOLA DE MINAS, v.76, p.255 – 263, 2023.
  • OLIVEIRA, FELÍCIO GERALDO DE; PEREIRA, ELEONARDO; MARQUES, GERALDO LUCIANODE OLIVEIRA. Granulometric stabilization of laterites from Triângulo Mineiro and Alto Paranaíba for use in base course.REM – INTERNATIONAL ENGINEERING JOURNAL. , v.75, p.307 – 315, 2022.
  • PEREIRA, GÉSSICA SOARES; PITANGA, HERALDO NUNES; DA SILVA, TACIANO OLIVEIRA; MARQUES, GERALDO LUCIANO DE OLIVEIRA; REZENDE, JULIANA DE PAULA; MACHADO,MATHEUS COVELO; NALON, GUSTAVO HERINQUE. Structural Analysis of Pavements with Geogrids-Reinforced Wearing Courses. INTERNATIONALJOURNAL OF PAVEMENT RESEARCH AND TECHNOLOGY. , v.01, p.1 – 16, 2022.
  • ROCHA, M. L.; MARQUES, G. L. O.; SILVA, R. C.; MOTTA, L. M. G. Influência da condição de aderência entre camadas no dimensionamento de reforço de pavimentosasfálticos. TRANSPORTES (RIO DE JANEIRO). , v.29, p.01 – 16, 2021.
  • ROCHA, MARCOS; MARQUES, GERALDO; SILVA, RAFAEL. Predicting equations for determining layer elastic moduli by using Deflection Basin Parameters (DBPs)from Falling Weight Deflectometer. International Journal of Pavement Engineering, v.-, p.1 – 13,2021.
  • CARMO, C. A. T.; MARQUES, G. L. O.; PEREIRA, G. S.; BORGES, P. R. Structural sensitivity of an asphalt pavement to asphalt binder content and mix design method.TRANSPORTES (RIO DE JANEIRO). , v.29, p.01 – 14, 2021.

Current Supervisions:

MSc

• Whilison Marques Mendonça. Desempenho do resíduo de quartzito como agregado pétreo em camadas de base e revestimento de pavimentos. 2022. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Geotecnia) – Universidade Federal de Ouro Preto
  • Camila Luiza Mello Carvalho. Avaliação de modelos matemáticos de comportamento para o Módulo de Resiliência de Materiais de Pavimentação. 2020. Dissertação (Programa de Pós­-Graduação em Engenharia Civil) – Universidade Federal de Juiz de Fora

PhD

• Felício Geraldo de Oliveira. Estudo da estabilização granulométrica de lateritas com uso de solos do triângulo mineiro. 2022. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Geotecnia) – Universidade Federal de Ouro Preto (Coorientador).

Finished Supervisions:
MSc

• Marlilene Silva Gomes. Análise da deformação permanente e módulo de resiliência utilizando solo laterítico como material constituinte de pavimentos rodoviários de baixo custo. 2020. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) – Universidade Ferderal de Juiz de Fora
  • Guilherme Pena Neumann. Análise do processo de autorregeneração das misturas asfálticas incorporadas com agentes rejuvenescedores encapsulados. 2020. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) – Universidade Ferderal de Juiz de Fora
  • Gustavo Araujo Carvalho. Avaliação da influência do teor de fibras de celulose em adição a concretos asfálticos permeáveis produzidos a partir de agregados graúdos da cidade de Juiz de Fora, MG. 2020. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) – Universidade Ferderal de Juiz de Fora

PhD

• Marco Antônio das Graças Antunes. Estudos Geotécnicos de Resíduos Sólidos Industriais de Ardósia Visando seu Emprego na Pavimentação Viária na Região Central de Minas Gerais. 2022. Tese (Engenharia Civil) – Universidade Federal de Ouro Preto.