IMAGE ANALYSIS IN CONTEMPORARY AUDIOVISUAL
Syllabus:
Contemporary images and their relationships with media and their transposition into the digital realm. The creation and reading of images across different platforms, media, and reception spaces. Meta-images, form, text, and the discussion of narrative and non- narrative possibilities of images in static and audiovisual media.
It discusses the relationships between the various media that make up the audiovisual landscape and their mutual influences to understand the breadth of their aesthetic possibilities. The logic of montage, inherent to the arts, and its use in images. The transformations that time and technological development bring to images, determining new poetics. Hybridity and the shifts encompassing different methodologies and poetics
of image-making. The adoption of technologies in the imagistic poetics of modernity and their transformation.
Bibliography:
CALDWELL, John Thornton. Televisuality: style, crisis, and authority in American Television. New Jersey, Rutgers, 1995.
CARLÓN, Mario. Do cinematográfico ao televisivo: metatelevisão, linguagem e temporalidade. São Leopoldo, Ed. Unisinos, 2012.
CASETTI, Francesco; ODIN, Roger. De la paléo à la néo-télèvision. In: Communications: Télévision mutations, nº 51, 1990. p. 9-26.
CHATMAN, Seymour. Coming to terms: the rhetoric of narrative in fiction and film. London: Cornell, 1990.
ECO, Umberto. Viagem na irrealidade cotidiana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
IMDAHL, Max. Ikonik: Bilder und ihre Anschaung. In BOEHM, Gottfried. Was ist ein Bild? München: Mink, 1994.
LYOTARD, Jean-François. Discours, Figure. Langres: Klincksieck, 2002.
MITCHELL, W. J. Thomas. Picture Theory: Essays on verbal and visual representation. Chicago: Chicago Press, 1994.
MUANIS, Felipe. A imagem televisiva: autorreferência, temporalidade, imersão. Curitiba: Appris, 2018.
NÖTH, Winfried. Metaimagens e imagens auto-referenciais. In ARAÚJO, D.C. ed. Imagem (ir)realidade: Comunicação e cibermídia, Porto Alegre: Sulina, 2006.
PANOFSKY, Erwin. O significado nas Artes Visuais. Lisboa: Presença, 1989.
WILLIAMS, Raymond. Television: technology and cultural form. London: Wesleyan, 1992.
COMPLEMENTARY ACTIVITIES I and II
Syllabus:
Various intellectual productions, such as presenting papers, publications, participation in workshops, technical work, organizing events, etc.
Bibliography: Suggested according to the work developed.
BRAZILIAN CINEMA
Syllabus:
Based on the intellectual production regarding Brazilian cinema, including journals, books, articles, essays, and film chronicles, this course aims to understand the ideological dimensions that involve the history of cinema in Brazil, particularly in relation to its practice (economy and market), stylistic and authorial elements, within a historical, social, and political framework.
AZEREDO, Ely. Olhar Crítico – 50 anos de Cinema Brasileiro. Rio de Janeiro: IMS, 2010.
BERNARDET, Jean-Claude. Historiografia clássica do cinema brasileiro. São Paulo: Annablume, 2004.
____________. Cinema Brasileiro: Propostas para uma história. São Paulo: Cia das Letras, 2009.
____________. O Autor no Cinema. São Paulo: Brasiliense e Edusp, 1994.
GRÜNEWALD, José Lino. Um Filme é um Filme. O Cinema de Vanguarda dos anos 60. Org. Ruy Castro. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
GOMES, Paulo Emílio Salles. Crítica de Cinema no Suplemento Literário. Rio de Janeiro: Paz e Terra, vol. I e II, 1981.
____________. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. São Paulo: Paz e Terra, 19 96.
____________. Humberto Mauro, Cataguases, Cinearte. São Paulo: Ed. Perspectiva/Edusp, 1973.
NEVES, David E. Telégrafo Visual. Crítica amável de Cinema. Org. Carlos Augusto Calil. São Paulo: Editora 34, 2004.
ROCHA, Glauber. Revisão crítica do cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1963.
____________. Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
SILVEIRA, Walter da. O Eterno e o Efêmero. José Umberto Dias (Org. e Notas). Salvador: Oiti Editora e produções Culturais Ltda, vol 2 e 3, 2006.
VIANY, Alex. Introdução ao cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Alhambra, EMBRAFILME, 1987.
____________. O Processo do Cinema Novo. Rio de Janeiro: Aeroplano, 1999.
VIANNA, Antonio Moniz. Um Filme por Dia. Crítica de Choque (1946-73). Ruy Castro (org). São Paulo: Cia. Das Letras, 2004.
XAVIER, Ismail. Sétima arte: um culto moderno. São Paulo: Perspectiva: Secretaria da Cultura, Ciência e tecnologia do estado de São Paulo, 1978.
CONTEMPORARY CINEMA: TRENDS AND INTERFACES
Syllabus:
This course offers an approach to contemporary cinema with an emphasis on the rise of digital technology and special interest in independent cinema phenomena. The aim is to contextualize the emergence of digital cinema within the framework of film historiography, investigating the aesthetics of film in the digital age.
Bibliography:
ASCHER, Steven and PINCUS, Edward. The Filmmaker’s Handbook: A comprehensive guide for the digital age. New York: Plume, 2008.
ARISTARCO, Guido and Teresa. O Novo Mundo das Imagens Electrónicas. Lisboa: Edições 70, 1985.
BAPTISTA, Mauro and MASCARELLO, Fernando (org.). Cinema Mundial Contemporâneo. Campinas: Papirus, 2008.
FIGGIS, Mike. Digital Filmmaking. New York: Faber and Faber, 2007.
HANSON, Matt. The End of Celluloid: Film Futures in the Digital Age. Hove: RotoVision, 2004.
JENKINS, Henry. The Work of Theory in the Age of Digital Transformation. MILLER, Toby and STAM, Robert (eds.) A Companion to Film Theory. Malden: Blackwell, 2004, pp. 234-61.
MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Cambridge , Mass. and London : The MIT Press, 2001.
____________. “WHAT IS DIGITAL CINEMA?”, available at http://www.manovich.net/TEXT/digital-cinema.html MCKERNAN, Brian. Digital Cinema : The Revolution in Cinematography, Post-
Production, and Distribution. McGraw-Hill/TAB Electronics, 2005.
NEALE, Steve and SMITH, Murray (eds.). Contemporary Hollywood Cinema. London: Routledge, 1998.
PRÉDAL, René. Le cinema français depuis 2000: Un renouvellement incessant. Paris: Armand Colin, 2008.
ROMBES, Nicholas. Cinema in the Digital Age. London/ New York: Wallflower Press, 2008.
STAM. Introdução à Teoria do Cinema. Campinas: Papirus, 2006.
SWARTZ, Charles. Understanding Digital Cinema. Burlington: Focal Press, 2004.
CINEMA, CULTURE, AND SOCIETY IN BRAZIL
Syllabus:
The course focuses on studying cultural multiplicity and various representations of society through the production, dissemination, and reception of cinema and audiovisual media in Brazil, with an emphasis on intertextual relationships with dramatic arts, narratives, and visual arts.
Bibliography:
AUGUSTO, Sérgio. Este mundo é um pandeiro. A chanchada de Getúlio a JK. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
BARROS, Luiz de. Minhas memórias de cineasta. Rio de Janeiro: Artenova, 1978.
BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
____________. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
____________. Cinema Brasileiro: propostas para uma história. São Paulo: Cia das Letras, 2009.
BORDWELL, David. On the history of film style. Harvard University Press, 1997.
CATANI, Afrânio: A sombra da outra: a Cinematográfica Maristela e o cinema industrial paulista dos anos 50. São Paulo: Panorama, 2002.
FERREIRA, Jairo. Cinema de invenção. São Paulo: Limiar, 2000.
GALVÃO, Maria Rita. Burguesia e cinema. O caso Vera Cruz. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.
GOMES, Paulo Emílio Salles. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
____________. Humberto Mauro, Cataguases, Cinearte. São Paulo: Ed. Perspectiva/Edusp, 1973.
GONZAGA, Alice. 50 anos de Cinédia. Rio de Janeiro: Record, 1987.
JULLIER, Laurent and MARIE, Michel. Lendo as imagens do cinema. Translated by Magda Lopes. São Paulo: Senac, 2009.
RAMOS, Fernão (org.). História do cinema brasileiro. São Paulo: Círculo do livro, 1987.
ROCHA, Glauber. Revisão crítica do cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1963.
SGANZERLA, Rogério. Por um cinema sem limite. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2001.
VIANY, Alex. Introdução ao cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Instituto Nacional do Livro, 1959.
XAVIER, Ismail. Sétima arte: um culto moderno. São Paulo: Perspectiva: Secretaria da Cultura, Ciência e tecnologia do estado de São Paulo, 1978.
_____________. Sertão mar. Glauber Rocha e a estética da fome. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
CINEMA AND DRAMATURGY
Syllabus: This course addresses issues related to audiovisual dramaturgy, the relationship between theater and cinema, dramatic constructions, and narratives in fiction and documentary cinema.
Bibliography:
BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Wisconsin: University of Wisconsin Press, 1985.
CHION, Michel. O Roteiro de Cinema. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
GAUDREAULT, André; JOST, François. A narrativa cinematográfica. Brasília: Editora UNB, 2009.
JULLIER, Laurent; MARIE, Michel. Lendo as imagens do cinema. São Paulo: Editora SENAC, 2009.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Coasc & Naify, 2011.
PALLOTTINI, Renata. Dramaturgia: Construção do Personagem. São Paulo: Editora Ática, 1989.
PARENT-ALTIER, Dominique. O argumento cinematográfico. Lisboa: Texto & Grafia, 2009.
PUCCINI, Sérgio. Roteiro de documentário, da pré-produção à pós-produção. Campinas: Papirus Editora, 2009.
REISZ, Karel; MILLAR, Gavin. A técnica da montagem cinematográfica. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, EMBRAFILME, 1978.
ROSENFELD, Anatol. Teatro moderno. São Paulo: Editora Perspectiva, 1997.
ROUBINE, Jean-Jacques. A Linguagem da encenação teatral. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Ler o teatro contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
SARRAZAC, Jean-Pierre. Léxico do drama moderno e contemporâneo. São Paulo: Cosac & Naify, 2012.
SZONDI, Peter. Teoria do drama moderno (1880-1950). São Paulo: Cosac & Naify, 2001.
MASTER’;S DISSERTATION I and II
Syllabus: Defined according to the theme of the research project.
Bibliography: Defined according to the theme of the research project.
TEACHING INTERNISHIP I, II, III
Syllabus: Teaching internship.
Bibliography: Suggested by the advisor during the practicum period.
AESTHETICS, CULTURE, AND LANGUAGES
Syllabus:
Addresses the interfaces between aesthetics, culture, and languages in modern and contemporary contexts, analyzing some key areas of reflection in the main theoretical debates of the 20th-21st centuries.
Bibliography:
Adorno, Benjamin, Habermas, Horkheimer. Textos Escolhidos (Os Pensadores collection). São Paulo: Abril Cultural, 1983.
AUMONT, Jacques. O olho interminável (cinema e pintura). São Paulo: Cosac&Naify, 2004
BOURDIEU, Pierre. As Regras da Arte. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
BUENO, Maria Lucia. Artes plásticas no século XX. Campinas: Editora da Unicamp/Imesp/Fapesp, 2001.
______________________. Sociologia das Artes Visuais no Brasil. São Paulo: Editora do Senac, 2012.
BURGER, Peter. Teorias da Vanguarda. São Paulo: Cosac&Naify, 2010.
CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas Híbridas. São Paulo: EDUSP, 1997.
CRANE, Diana. Ensaios em moda, arte e globalização cultural. São Paulo: SENAC, 2011.
CROW, Thomas, The rise of the sixties. New York: Harry N. Abrams, 1996.
DANTO, Arthur. A transfiguração do lugar comum. Uma filosofia da arte. São Paulo: Cosac&Naify, 2010.
FERRREIRA, G. e CONTRIM, C. Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro: Zahar/Funarte, 1997.
FOSTER, Hal. Design & Crime. Paris: Les Prairies Ordinaires, 2008.
HEINICH, Natalie. Le triple jeu de l’art contemporain. Paris: Minuit, 1998.
HUYSSEM, Andreas. Memórias do Modernismo. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.
JAMESON, Frederic. Pós modernismo. A lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Atica, 1996.
MÈREDIEU, Florence. Histoire matérielle et immatérielle de l’art moderne & contemporain. Paris: Larrousse/in extenso, 2008.
ZOLBERG, Vera e CHERBO, Joni Maya. Outsider Art: Contesting boundaries in contemporary culture. Cambridge University Press, 1997.
ADVANCED STUDIES OF IMAGE AND SOUND
Syllabus:
Addresses theoretical reflections on cinema and audiovisual studies from a historical and analytical perspective.
Bibliography:
ANDREW, J. Dudley. As principais teorias do cinema – uma introdução. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1989.
AUMONT, Jacques. As teorias dos cineastas. Campinas: Papirus Editora, 2004.
BAZIN, André. O cinema. São Paulo, Brasiliense, 1991.
BELLOUR, Raymond. Entre-imagens. Campinas: Papirus Editora, 1997.
Bordwell, David; Carroll, Noël. Post-theory: reconstructing film studies. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 1996.
____________. On the history of film style. Cambridge, Massachusetts, London, England: Harvard University Press, 1998.
BÜRCH, Noel. Práxis do cinema. São Paulo: Perspectiva, 1992.
CHION, Michel. L’audio-vision, son et image au cinema. Paris: Armand Colin, 2005.
COSTA, Fernando Morais da. O som no cinema brasileiro. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2008.
EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
____________. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas, pós-cinemas. Campinas: Papirus Editora, 1997.
MANOVICH, Lev. Language of new media. Massachusetts: MIT Press, 2002.
METZ, Christian. A significação no cinema. São Paulo, Perspectiva, 1977.
MILLER, Toby and STAM, Robert (eds.) A Companion to Film Theory. Malden: Blackwell, 2004.
MITRY, Jean. Estetica y psicologia del cine (tomo I e II). Madri: Siglo XXI, 2002.
RAMOS, Fernão Pessoa. Teoria contemporânea do cinema (vol. I e vol. II). São Paulo: Editora Senac, 2005.
STAM, Robert. Introdução à Teoria do Cinema. Campinas: Papirus, 2003.
TUDOR, Andrew. Teorias do cinema. Lisboa: Edições 70, [s.d.]. XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. São Paulo: Edições Graal, 2008.
METHODOLOGY OF RESEARCH IN ARTS, CULTURE, AND LANGUAGES
Syllabus:
Introduces fundamental concepts of research and academic production. Addresses the structure and development of projects in arts and artistic processes, history, theories, and criticism of art, art and science, art and technology. The course will be led by three professors, each representing one of the research lines.
Bibliography:
To be defined by the professors in charge of the course.
MUSIC AND INTERDISCIPLINARITY
Syllabus:
Explores the relationships between music and other disciplines. Analyzes contributions in the areas of electroacoustic music, popular music, and non-Western musical systems.
Bibliography:
ABDOUNUR, Oscar João. Matemática e Música: pensamento analógico na construção de significados. São Paulo: Escrituras Editora, 1999.
BOULEZ, Pierre. The System exposed. In: NATTIEZ, Jean-Jacques. (ed.) Orientations: Collected writings by Pierre Boulez. London and Boston: Faber and Faber Ltd. (1986a): p. 129-142.
GILL, K. Z., e PURVES D. A Biological Rationale for Musical Scales. PLoS ONE 4, 12 (2009): e8144. doi:10.1371/journal.pone.0008144
MONELLE, Raymond. Music and the Peircean Trichotomies. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Vol. 22, No. 1 (1991): 99-108.
____________. Linguistics and semiotics in music. London: Routledge, 2002.
NATTIEZ, Jean-Jacques. Music and discourse: Toward a semiology of music. New Jersey: Princeton University Press, 1990.
SAGGAU, Jonathan. Hidden Geometry in Music of Bach and Schoenberg: Reflection, Rotation, Proportion. In: LATARTARA, John. (ed.) Sapaan. Vol 1 (Primavera de 2003).
Available at: http://www.sapaan.com/vol1/saggau.htmAccessed on: Nov 15, 2003.
SLOBODA, John. The Musical Mind. The cognitive psychology of music. Oxford: Clarendon Press, 1985.
STEINITZ, Richard. Music, Maths and Chaos. [s.l.]: The Musical Times Publications, 1996a.
TABORDA, Tato. “Bio-contraponto: Um enfoque bioacústico para a gênese do contraponto e das técnicas de estruturação polifônica.” Ph.D. Thesis, Universidade do Rio de Janeiro, 2004.
TARASTI, Eero. A Theory of Musical Semiotics. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1994.
XENAKIS, Iannis. Thought and Mathematics in Composition. Stuyvesant, NY: Pendragon Press, 1992.
NARRATIVES IN CINEMA AND AUDIOVISUAL
Course Outline:
Focuses on the study of narrative content in cinema and audiovisual, emphasizing the strategies for constructing discourse and their relations to production models and technological media support. It encompasses both fictional cinema and documentary, addressing issues related to aesthetics, theory, history, and fictional genres.
Bibliography:
AUMONT, Jacques. O cinema e a encenação. Lisboa: Texto & Grafia, 2008.
BAZIN, André. O cinema: ensaios. São Paulo: Editora Braziliense, 1991.
BELLOUR, Raymond. Entre-imagens. Campinas: Papirus Editora, 1997.
BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Wisconsin: University of Wisconsin Press, 1985.
CARRIÈRE, Jean-Claude; BONITZER, Pascal. Prática do Roteiro Cinematográfico. São Paulo: JSN Editora, 1996.
CHATMAN, Seymour. Story and discourse. Ithaca and London: Cornell University Press, 1978.
CHION, Michel. L’audio-vision, son et image au cinema. Paris: Armand Colin, 2005.
COSTA, Flávia Cesarino. O primeiro cinema: espetaculo, narração, domesticação. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2005.
GAUDREAULT, André; JOST, François. A narrativa cinematográfica. Brasília: UNB, 2010.
GOSCIOLA, Vicente. Roteiro para as novas midias: do cinema as midias interativas. São Paulo: SENAC, 2008.
MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas, pós-cinemas. Campinas: Papirus Editora, 1997.
MANOVICH, Lev. Language of new media. Massachusetts: MIT Press, 2002.
Metz, Christian. A significação no cinema. São Paulo: Editora Perspectiva, 1977.
PLANTINGA, Carl R.. Rhetoric and representation in nonfiction film. Cambridge, Cambridge University Press, 1997.
RAMOS, Fernão Pessoa. Teoria contemporânea do cinema (vol. I e vol. II). São Paulo: Editora Senac, 2005.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa (vol.II). São Paulo: Martins Fontes, 2010.
ROSEN, Phillip. Narrative, apparatus, ideology: a film theory reader. New York: Columbia University Press, 1986.
CREATIVE PROCESSES IN CINEMA AND AUDIOVISUAL
Course Outline:
This course focuses on specific areas of theoretical-practical approaches to creative processes in cinema and audiovisual, covering activities such as production and direction, screenwriting, mise-en-scène, cinematography, art direction, sound, editing, and montage.
Bibliography:
AUMONT, Jacques. O cinema e a encenação. Trad. Pedro Eloi Duarte. Lisboa: Texto & Grafia, 2008.
BORDWELL, David. Sobre a história do estilo cinematográfico. Campinas: Ed. Unicamp, 2013.
_____________ e THOMPSON, Kristin. Film art. An introduction. Nova York: McGraw-Hill, 2008.
BUTRUCE, Débora; BOUILLET, Rodrigo (org.). A direção de arte no cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Caixa Cultural, 2017.
CARDOSO, J. B. Cenário televisivo: linguagens múltiplas fragmentadas. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2009.
CHION, Michel. O roteiro de cinema. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
DANCINGER, Ken. Técnicas de edição para cinema e vídeo. São Paulo: Elsevier, 2007.
MOURA, Edgar. 50 anos luz, câmera e ação. São Paulo: Senac, 1999.
NACACHE, Jacqueline. O ator de cinema. Trad. Marcelo Felix. Lisboa: Texto & Grafia, 2012.
RABINGER, Michael. Direção de cinema. Rio de Janeiro: Campus, 2006.
VANOYE, Francis. Guiones modelos y modelos de guión. Argumentos clássicos e modernos em el cine. Barcelona/Buenos Aires: Paidós, 1996.
WIERZBICKI, James Eugene (edit.). Music, sound and filmmakers: sonic style in cinema. New York, London: Routledge, 2012.
ADVANCED SEMINAR IN ARTS, CULTURE, AND LANGUAGES
Course Outline:
This course aims to provide a theoretical-methodological approach to the main areas of reflection concerning the arts, analyzed through their interfaces with culture and languages, from theoretical and historical perspectives.
Bibliography:
BORDWELL, David. Sobre a história do estilo cinematográfico. Campinas: Editora da UNICAMP, 2013.
CRANE, Diana. Ensaios em moda, arte e globalização cultural (org. Maria Lucia Bueno). São Paulo: SENAC, 2011.
ELLESTRÖM, L. (org) Media Borders, Multimodality and Intermediality. Palgrave Macmillam, 2010.
___________. (org). Transmediations! Communication Across Media Borders. Routledge, 2018.
GAUDREAULT, André; MARION, Philippe. O fim do cinema? Uma mídia em crise na era digital. Campinas: Papirus, 2016.
HERNÁNDEZ, Fernando. Espigadores de La Cultura Visual. Outra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona: Octaedro, 2012.
HUYSSEN, Andreas. Culturas passado-presente. Modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto/MAR, 2015.
KATTENBELT, C. “Intermediality in Theatre and Performance: definitions, perceptions and medial relationships”. In: Cultural Studies Journal of Universitat Jaume I, vol. VI, p. 19-29, 2008.
MACEDO, Ana Gabriela Macedo e RAYNES, Francesca, Gênero, Cultura Visual e Performance. Antologia Crítica. Minho: Universidade do Minho/Ed. Humus, 2011.
MANOVICH, Lev. Language of new media. Massachusetts: MIT Press, 2002.
MENEZES, Flo. A acustica musical em palavras e sons. 2a ed. Cotia, SP: Atelie Editorial, 2014.
MILLER, Toby and STAM, Robert (orgs). A Companion to Film Theory. Malden: Blackwell, 2004.
POLLOCK, Griselda. Vision y Diferencia. Feminismo, feminidad e historias del arte. Introducción de Laura Malosetti Costa. Buenos Aires: Fiordo, 2013.
RAJEWSKY,I. “Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality”. In: Intermédialités, 6, p. 43-64, 2005.
RAMOS, Fernão Pessoa. Teoria contemporânea do cinema (vol. I e vol. II). São Paulo: Editora Senac, 2005.
ZOLBERG, Vera. Por uma sociologia das artes. São Paulo: Senac, 2005.
THEORIES OF CULTURE AND ART
Syllabus:
This course covers the study of art theories from various interdisciplinary approaches, such as history, poetics, criticism, sociology, and aesthetic theories. It proposes the analysis and discussion of different theoretical-methodological approaches in arts research.
Bibliography:
ARGAN, Giulio Carlo. Arte e crítica de arte. Lisboa: Estampa, 1995.
BAXANDALL, Michael. Padrões da intenção. A explicação histórica dos quadros. São Paulo, Cia. das Letras, 2006.
CRANE, Diana. Ensaios em moda, arte e globalização cultura. São Paulo : SENAC, 2011.
BECKER, Howard. Les mondes de l’art. Paris:Flammarion, 1988.
BELTING, Hans. O fim da História da arte. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
BOURDIEU, Pierre. As Regras da Arte. São Paulo: Cia.das Letras, 2005.
CAUQUELIN, Anne. Arte Contemporânea. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
CROW, Thomas. Modern art in common culture. London/New Haven:Yale University Press,1996.
DANTO, Arthur. A transfiguração do lugar-comum: uma filosofia da arte. São Paulo: Cosac & Naify, 2005.
DIDI-HUBERMAN. Georges. Devant l’image: questions posées aux fins d’une histoire de l’art. Paris: Les Édition de Minuit, 2001.
DUVE, Thierry de. Pictorial Nominalism; On Marcel Duchamp’s Passage from Painting to the Readymade. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991.
DUVE, Thierry de. Kant After Duchamp. Cambridge: MIT Press, 1998.
GOODMAN, Nelson. Linguagens da arte. Lisboa: Gradiva, 2006.
GREENBERG, Clement. Clement Greenberg e o debate crítico. (organização, apresentação e notas, Glória Ferreira e Cecilia Cotrim de Mello; tradução, Maria Luiza Borges) Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
HEINICH, Nathalie. Être Artiste. Les transformations du status du peintre et des sculpteurs. Paris:Klincksieck, 1996.
____________. Le triple jeu de l’art contemporain. Paris:Minuit,1998.
KRAUSS, Rosalind . The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1985.
____________. A Voyage on the North Sea: Art in the Age of the Post-Medium Condition. Londres, Thames & Hudson, 2000.
SCHAEFFER, Jean-Marie. L’art de l’âge moderne. Paris: Gallimard, 1992.
SYLVESTER, David. Sobre arte Moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.
ZOLBERG, Vera. Por uma sociologia das artes. São Paulo:Senac, 2006.
THEORIES OF CULTURE AND FASHION
Syllabus:
This course deepens the reflection on fashion from different theoretical approaches, with a focus on the main debates that constitute this field of study in the human sciences.
Bibliography:
BARTHES, Roland. Roland Barthes inéditos vol. 3 – Imagem e Moda. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BOURDIEU, Pierre. A produção da crença. Contribuição para uma economia dos bens simbólicos. São Paulo: Zouk, 2002.
CAMPBELL, Colin. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.
CRANE, Diana. A moda e seu papel social.Classe, Gênero e a Identidade das Roupas. São Paulo: Editora do SENAC, 2006.
____________. Ensaios em moda, arte e globalização cultural. São Paulo : SENAC, 2011.
DAVIS, Mary. E. Classic Chic. Music, Fashion and Modernism.Berkeley/Los Angeles/London :University of California Press, 2006.
ELIAS, Norbert. A sociedade de corte. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
ENTWISTLE, Joanne. El cuerpo y la moda. Uma visión sociológica. Barcelona/Buenos Aires/México: Paidós, 2002.
EVANS, Caroline, e BREWARD, Christopher. Fashion and modernity. Oxford/New York, Berg, 2005.
LANG, Abigail S. Mode et contre mode. Une anthologie de Montaigne a Perec. Paris, Institute Français de la Mode – Regard, 2001.
McCRACKEN, Grant. Cultura & consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.
McROBBIE, Angela. Britsh Fashion Design. Rag trade or Image Industry? London/New York: Routledge, 1998.
MONNEYRON, Frédéric. La frivolité essentielle. Paris :Quadrige/PUF,2001.
PERROT, Philippe. Les dessus et les dessous de la bourgeoise: une histoire du vêtements. Paris: Fayard, 1981.
ROCHE, Daniel. A cultura das aparências. Uma historia da indumentária (séculos XVII e XVIII). São Paulo: Editora do Senac, 2007.
SIMMEL, Georg. Philosophie de La modernité. La femme, la ville et l’individualisme. Paris: Payot, 1989.
STERN,Radu.Against Fashion. Clothing as Art, 1850-1930. Cambridge/London :The MIT Press, 2004.
TROY, Nancy J.. Couture culture. A study in modern art and fashion. Cambridge:London: MIT Press, 2002.
VEBLEN, Thorstein. A teoria das classes ociosas, (Coleção Os Pensadores), no. XI, São Paulo: Abril, 1974.
WILSON, Elizabeth e ASH, Juliet. (orgs.). Chic Thrills : A fashion reader. London, Pandora Press, 1992.
THESIS I, II, III, IV
Syllabus:
Development of research and writing of the Doctoral Thesis, established according to the research project theme.
Bibliography:
Established according to the theme of the research project.
TOPICS IN INTERNATIONALIZATION RESEARCH
Syllabus: To be defined according to the specific topic of the course. Taught in a foreign language.
Bibliography: Variable according to the professor’s indication. References and contents will be constantly updated according to the evolution of the topics.
TOPICS IN ARTS, CULTURE AND LANGUAGES I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI
Syllabus:
This course covers variable themes related to various artistic and cultural contents. Bibliography:
Variable according to the professor’s indication and the contents to be addressed.
References for reading, books, exhibition catalogs, and artist writings will be constantly updated according to the evolution of the topics that organize the proposed modules.
TOPICS IN ART HISTORY
Syllabus:
This course aims to discuss methodology issues in Art History through case studies and specific themes. By following different research paths, we can understand the various approaches to dealing with the arts.
Bibliography:
ARASSE, D. On n’y voit rien, Paris: Folio, 2003
BAXANDALL, M. Giotto and the Orators, Oxford: Oxford University Press, 1986.
BAXANDALL, M. O olhar renascente, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.
DEWDNEY, A. Post-critical museology. Theory and practice in the art museum, Londres: Routledge, 2013.
ELKINS, J. Stories of Art, Londres: Routledge, 2002
FOCILLON, Vie des Formes, Paris: Presses universitaires, 1945.
KLARK, K. O nu: um estudo sobre o ideal em arte. Lisboa: Ulisseia, 1956.
PANOFSKY, E. Significado nas artes visuais, São Paulo: Perspectiva, 1976.
PINELLI, A. Storia dell’Arte: instruzioni d’uso, Turim: Laterza, 2009.
VENTURI, L. História da Crítica de Arte, Lisboa: Edições 70, 1984.
VERSTEGEN, I. A realist theory of art, Londres: Routledge, 2013.